Amaryllis
Ach ja, wat moet ik zeggen. Ik hou van drop!
Paul
Dit is mijn icoon, omdat bij alle uitstapjes die ik in het leven maak, ik altijd weer terugkom bij mijn schildersezel
Theo
Rembrandt om twee redenen:
ten eerste dat met name de
zelfportretten mij als enige nog wel eens doen twijfelen dat er mischien toch
iets meer is tussen hemel en aarde.
ten tweede dat met dit portret op oog
hoogte, een stoel een borrel en een haardvuurtje je van een goed gesprek verzekerd
bent.En dat een heleboel dingen een stuk helderder zullen worden.
Ik heb de
Queen al een mail gestuurd maar helaas ze wil me niet over de vloer hebben en
het schilderij voor een paar daagjes lenen zit er ook niet in.
Gert
arn cocv
"Waarlijk....." Surrealistisch eigenbeeld verworden tot icoon
Ramin
Sanny en Hein
Onze dierbaarste icoon. Het verhaal volgt later.
Rob
Hierbij mijn icoon. Ik heb er lang over nagedacht of ik wel een icoon had en de oplossing zat vlak op mijn neus:"mijn roze bril". Dit jaar ben ik eindelijk niet in een winterdepressie beland en ik heb sterk de indruk dat dit door mijn nieuwe roze bril komt! Wat parnassia en al de liefde van mijn mooie vrouw niet gelukt is, doet mijn roze bril in een handomdraai! Vandaar dus dat het mijn icoon geworden is.
Lies
Hier is mijn allerpersoonlijkste icoon. In eerste instantie wilde ik de HEMA-worst inleveren omdat ik dat een product vind wat tot icoon hoogte is gestegen. Maar het schilderij van Francisco Jose de Goya stond aan mijn wieg van mijn geboorte als schilder.De exicutie van de opstandelingen op 3 mei 1808 in Madrid. Als een vier jarige kleuter zag ik deze afbeelding als poster boven de bank in de huiskamer van mijn vriendje hangen. En ik werd gegrepen zoals dat heet. Nou, meer heen en weer geslingerd door kleursensaties en schokkende emoties en ik begreep meer van de wereld dan alles wat de grote mensen tot dan toe aan me hadden verteld.
Dat enkel door een stukje papier aan de muur. Als een mens dat kan veroorzaken door enkel een afbeelding te schilderen dan is dat een geweldig bestaan. En toen besloot ik er alles voor te doen om ook schilder te worden.
Tini
Gina is een Fila Brasileiro en wordt geacht zeer gevaarlijk te zijn. Zij zou gemuilkorfd over straat moeten en nooit meer los mogen lopen op voor publiek toegankelijk terrein. Maar ik hoop van harte dat deze antihonden-wet er nooit doorkomt. Gina is een hele brave hond. Wel groot en sterk, maar dat is een zogenaamde lieve Retriever ook.
Een Fila Brasileiro moet wel met veel liefde en geduld worden opgevoed. Maar geldt dit niet voor iedere hond en ieder kind?
Boris is bij ons gebracht toen mensen hem hadden losgelaten op het pleintje omdat hij werd en overgaf. Dat vonden zij zeker te lastig????? Nu woont hij al weer circa 2 jaar bij ons. Is niet zo dol op de andere katten, maar is wel dol op de hond.”
Sciuto
Mijn poezen
Anita
Sieraad (verhaal volgt)
Ingrid
Hier een icoon voor de grote beloftes. De kansen die nog waar kunnen worden gemaakt en de hoop die verdwijnt maar je soms voor altijd op de been houdt.
Esther
Het konijn Jippie
Käthy
Who's watching you?
Maryon
Henk is al 5753 dagen dood.
Defghi
Ik ga op reis om mijn icoon weer te ontmoeten. Ongeacht wat er gebeurt, de waarde uit het verleden blijft. Een icoon.
Peter F.
Deze fotokaart van Jean Tinguely hangt al jaren op mijn atelier. In de 60-er jaren heeft zijn werk mij op een enorme manier aangesproken. En klinkt het idee van bewegende en geluid makende kunstwerken nog steeds door in in mijn werk, de muziekmachines.
Tineke
Kunstkop
Is Lam?
Was Paap?
Is Lam?
Zwart schaap?
Is Lam?
Is Lost?
Is Herder Kudde kwijt....
Is Lam Is Lente!
Jij Lacht Eet Gras Geeft Wol Moet Slacht Jouw Lot Was Lam Jouw Kop Mijn Kunst Arm Schaap!!!
(Vulto Vers)
Wilma
Het icoon is een gevolg van de installatie ´Soledad` (eenzaamheid) in de Kunstpassage te Den Haag . `Soledad´ was een installatie in één van de voorkamers van de grote lege Kunstpassage. Het publiek werd door aanzwellende muziek (´De lijdende mens´ van Gorecki) via lange gangen en trappenhuizen naar de juiste kamer geleid. De installatie bestond uit drie grote beschilderde aardgroene velours doeken in een u-vorm opgehangen aan het plafond. Daarop vele gerangschikte grote zonnebloemen bevestigd (de bloem naar de grond gericht). Onder de drie doeken lagen drie lijnen van zonnebloempitten. Toen aan het einde van het project de installatie afgebroken moest worden kon de kunstenaar de bloemen niet meer heel houden. De materialen glipten letterlijk tussen de vingers door, zoals ook het leven doet. Om nog iets tastbaars over te houden aan de emoties van de installatie is deze relikwie gemaakt.
De installatie en het icoon zijn gemaakt voor de vader van de kunstenaar, Wim Marijnissen die toen terminaal ziek was en tijdens de presentatie is overleden.
(ICOON SOLEDAD 1990, Wilma Marijnissen, beeldend kunstenaar/ theatervormgever)
Hettie en Peter
Deze plaats heeft een aparte plek in ons hart. Hier hebben de dieren nog vertrouwen in de mens. Heel bijzonder om gast te mogen zijn in hun wereld.
Marijke
Mijn liefde gaat door …
Michel
De ficus Benjamin
Sowella
Sieraden maken de vrouw Zonder sieraden voel ik me altijd zo kaal. Dan ontbreekt er iets. Sieraden zijn er ook niet alleen om je mooier te maken, maar ze kunnen een deel uitmaken van je persoonlijkheid. Bijvoorbeeld grote opvallende oorringen of kleine oorknopjes
Pieter
Onderdaan van Aeolus
Deze eretitel kreeg ik in 1955 toen ik van Santiago, Chili naar Amsterdam vloog. Je passeert dan de evenaar en dat was in die tijd goed voor een door de KLM gesigneerde oorkonde. Het herinnert mij aan de tijde dat ik nog over verre zeeën zwierf. Wat er op de oorkonde staat zie je hieronder:
Hierbij wordt ter algemene kennis gebracht, dat Pieter van
der Meijden, reizende met de PH-DFM, een Vliegende Hollander van de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij, de evenaar passeerde.
AEOLUS de Beheerser der Winden en Zijn Satellieten BOREAS
de ijzige Noordenwind, EURUS de gematigde Zuidoostenwind, NOTUS de zoele
Zuidenwind en ZEPHYRUS de onstuimige Westenwind, hebben besloten houder dezes
toestemming te verlenen tot het dragen van de eretitel
ONDERDAAN VAN AEOLUS
Gezien
het voorafgaande wordt de bezitter dezes als trouw luchtreiziger beschouwd en
zal hij van genoemde dag af op de bijzondere voorrechten van bovengenoemde
Goden mogen rekenen.
Naar waarheid opgemaakt en ondertekend, namens de KLM,
gemachtigd door AEOLUS.
Datum van overschrijding van de evenaar: 29 juli 1955
Van Santiago de Chile
Naar Amsterdam
Corrie
Mijn sanseveria....
Is 43 jaar oud
Stond 9 jaar te kwijnen op de schoorsteen
Zonder een stukje te groeien of te verliezen
Kreeg toen een plaatsje in de zon
Groeide in een half jaar de pot uit
Familie en vrienden worden bedeeld
En mijn sansevera groeit steeds weer aan.
Zij is als liefde en vriendschap.
Deel er van uit en je krijgt steeds meer.
Nellie
Dit houten serviesgoed kreeg ik van mijn zoon. Op de achtergrond zie je de maker van deze prachtige voorwerpen. Mijn zoon was voor een werkbezoek in Zaïre. Daar kreeg hij deze voorwerpen ten geschenke toen hij een bezoek bracht aan de kunstenaar die ze heeft vervaardigd. Aangezien ik ze erg mooi vond en hij wat minder kreeg ik ze.
Enkele jaren later bleek de man in België te zijn en hij belde mijn zoon dat hij langs wilde komen bij hem in Maastricht. Mijn zoon realiseerde zich toen dat de man de geschenken zeker zou missen en hij is met spoed op de trein naar Den Haag gestapt, waar hij de voorwerpen tijdelijk weer mee naar huis heeft genomen.
Gelukkig staan ze nu weer bij mij in mijn kast met allemaal iconen. Vol met voorwerpen die allemaal een eigen verhaal vertellen, voor mij althans.
Perdita
Dit gedicht maakte ik toen ik net kon schrijven. De lyrische blotebillenblijheid die eruit spreekt, ontroert me nog steeds en dient tot spiegel op zwaarmoedige dagen.
Charles
Charles Voor mij is het de natuur zo volmaakt en puur
De stilte en de geur de vorm en de kleur
Hier zet ik mijn gedachten uit en geniet van het bosgeluid
Seraya
Ik ben dol op mijn knuffels
Ingrid
Beauty
Ilse
De budda die ik uitgekozen heb als icoon heeft al heel wat van de wereld gezien. Het is een echte reis-budda. Wales, Engeland, Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Mallorca, Australië, Maleisië, en dan ben ik vast nog wat landen vergeten. Eerst was hij de trouwe reisgenoot van Craig en daarna van ons samen. Hij heeft jaren doorgebracht op het dashboard van Craig's oude van. Ik zie ons zo zitten: het Spaanse zonnetje boven ons, de Spaanse wegen onder ons en de Budda als stabiel middelpunt voor ons. Als de van niet mee kon, want de reis te ver, dan ging de Budda in een jas- of rugzak, waar hij dan uitmocht bij mooie rustplekken (of morsige hostels) en, na een wrijf over bolletje of buikje glimmend zat te genieten. Hij rust nu wat uit op een ereplekje in de huiskamer, maar wie weet waar hij nog allemaal terecht komt…
Kabubah
Deze spookrit van Den Haag naar Antwerpen in 1993 zal mij altijd bijblijven
Carli
Hakuna Matata Mijn ikoontjes zijn de karakters van de Disneyfilm THE LION KING. Van de prachtige animaties en de mooie muziek kunnen mijn kinderen en ik niet genoeg krijgen. De fantastische vrienden Pumba en Timon leren het "hakuna matata" aan Simba. Leef zonder problemen, denk in oplossingen en relativeer. Het geeft mij een gelukkig gevoel.
Rogier
In een
tijd van vluchtig amusement is dit een monumentaal anker van schoonheid; keer
op keer te beluisteren maar nooit een seconde hetzelfde. Geeft rust en laat je
echt luisteren.
Marijcke
Ze zeggen dat ik een echt gelukskind ben. In 1999 kwam er een flinke deuk in mijn liefdesgeluk. Maar in november kreeg ik voor mijn verjaardig dit Milennium "Glucksschwein" en vlak daarna werd de breuk met mijn lief hersteld.
En zo ging ik heel gelukkig het nieuwe Milennium in. Uit mijn collectie varkentjes is dit Glucksschwein daarom mijn lieveling.
Marianne
Onvoorwaardelijke liefde (van beide kanten)
Lichel
Speciaal voor de expositie `Maximaal' heb ik een symbolische trouwjapon ontworpen voor Máxima Zorreguieta, de bruid van de Nederlandse kroonprins en aanstaande koningin van Nederland. In een kooi zitten, een grote kroon gaan torsen, vrijheid "verliezen", een kar moeten trekken, allemaal onderdelen van wellicht een moeilijke keuze. En dan is er nog de schrijnende herinnering aan de tienduizenden mensen die tijdens het dictatoriale bewind in Argentinië verdwenen zijn. En een vader die geparticipeerd heeft in een regering die verantwoordelijk is voor deze verdwijningen. Opgevoed zijn door juist deze vader is een smet die de (toekomstige) koningin van Nederland zal blijven meedragen. Om dit te symboliseren zijn in de bruidsjapon portretten en namen verwerkt van mensen uit Argentinië die verdwenen zijn tijdens het schrikbewind. Onder andere portretten van jonge vrouwen, zij zijn nooit de bruid geweest.
Meer informatie over verdwenen personen De realisering van de trouwjapon is mede mogelijk geworden door de hulp van Jan van Zelderen, Maryon Widdershoven, Berrie van Koningsbruggen, Annelies Koeleman en Louwrien Kaptein.
Suzanne
Ik besta uit zoveel papieren dat de meest basale levensbehoeften nog op schrift moeten worden gesteld.
Margriet
het kleedt zich in een regenjas koopt appels, mandarijnen, schudt handen, lacht
het deelt z'n witbrood met de dieren in de sloot, het houdt van violieren, boerenkruid
als het kucht zegt het sorry als het huilt, nee, het huilt niet
het brengt me naar bed stopt me in neuriet iets zoets
dan voelt het of nog alles in zijn broekzak zit, glijdt met zijn z'n vingers langs
de scherpte van het mes en overweegt de tijd Om toe te slaan
nu of straks
(Margriet Westervaarder, dec. 2001)
Michael
"Sterre, die mij in de Sterren Menigh ontij doet verwerren, Keurigh, of mij een' van all, Als mijn' eighen sterr gevall; Sterre, die veel Sterren aen sien, Als de keersen bij de Maen sien, Als de Maen (in mijn gesicht) Bij de macht van 't Moeder-licht. Sterre, mergh van all' mijn' vreugden, Die mij eens met Ia verheugden, Noyt bedroeven sult met Neen, Tegen 'tja-woord van de Re'en." uit: Constantijn Huygens (1638)
in 1658 uitgegeven in bundel "De Korenbloemen". Opgedragen aan zijn vrouw Sterre, gestorven in 1637.
Ursula
Vriendschap: "een andere vorm van tijd"
Knee-hoc
Atelier Angel On top of a narrow cabinet which is painted a soft yellow, which has four wheels beneath it and which is filled with drawers from top to bottom and from bottom to top stands a little yellow painted box with a sliding glass pane. An angel figure can be seen through this clear glass pane. Propped upright with wing edges touching the interior structure of the box this Atelier Angel is positioned as an enduring sentry. One day in September 2001, after my work table had been initiated, just a week following the handing over of two keys to the atelier, this angel materialized into a physical presence and has been there since …
Kriek
Vrouw
Jacqueline
Het is een gevoel in mijn buik, het is thuis, het is mijn dochter, het begint en het eindigt met de zee.
Albert
Het eenzame laven aan een vriendschap, de bange vertaling van hoe wij samen in een Godvergeten lippennacht kroelden. De gezangen ijlden in onze zondagochtenden, dromend tegen je huid - likkend met schroom.
Zo ik mezelf zal willen slaan hef dan jouw hand. Troost mijn pijn in het kussen.
Maria
Maria Dit is het prentje "Für Maria" Ik kijk vol bewondering op naar mijn idool Derrick. Hij kijkt diepzinnig over mij heen helaas. Maar dat is maar beter zo want als hij naar mij zou lachen zou ik op deze foto verschrikt ineen krimpen. Want Derrick is vreselijk lelijk als hij lacht. Nee, hij moet maar beter zijn vlezige lippen stevig om zijn grote gele tanden klemmen en begrijpend in de verte staren. Zo is hij de mooiste man die ik maar bedenken kan.
John
Oom Dagobert symboliseert de armgeborene die door zakelijk inzicht geld heeft vergaard.
Veel geld.
Hij kleedt zich als een heer; met hoge zijden slobkousen en een wandelstok. Geld maakt een ieder hebzuchtig: je wilt altijd meer. Ook oom Dagobert. Het besteden van geld heeft iets tweeslachtigs: je kan het goed gebruiken (wapens) maar de armen kunnen terroristen zijn en wapens zijn er ook voor zelfverdediging. Oom Dagobert valt niet in de valkuil van deze moraal. Hij geeft gewoonweg nooit iets weg! Hij zwemt er liever in.
Belangrijk in oom Dagoberts leven is de invloed van het lot. Vrouwe Fortuna mag je nooit tarten. Hoe zakelijk je ook bent, van het (nood-)lot hangt bijna alles af. Zonder geluk gaat het niet. Oom Dagoberts geluksdubbeltje (zijn eerste verdiende geld) symboliseert dit. Wanneer hij dit gekoesterde dubbeltje verliest (meestal tijdelijk aan de zware jongens) gaan de zaken slecht.
Ik vergaar graag geld (hét ultieme middel om aan nare verplichtingen te ontkomen), gééf nooit iets aan de derde wereld, verzamel gevonden dubbeltjes om vooral het ondernemersgeluk niet te tarten door het zomaar op straat te laten liggen, en kleed me graag als heer.
Daarom is oom Dagobert mijn mascotte.
In een ding verschillen we wel. Ik heb helaas gewoonweg te weinig geld om er echt in te kunnen zwemmen.
Ton
Dit ben ik!
Liespunt
Dit is een combinatie foto van mijn twee absoluut favoriete jazzmusici: de trompettisten Roy Eldridge en Charlie Shavers. Ook wel bekend als 'Little Jazz' en 'Loud Jazz'. In de zogenaamd officiële jazzgeschiedenis worden ze altijd te veel op de achtergrond geschoven. Ze verdienen het om vooraan te
staan. Vanaf de jaren 30 hebben zij voor heel wat spektakel gezorgd, o.a. met hun 'challenges', trompetwedstrijden, waarin ze elkaar uitdaagden wie het snelst, het hoogst en het hardst kon spelen. Voor mij zijn er altijd twee winnaars.
Bas